
Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej.
Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić pacjentowi wizyty w formie teleporady. To pacjent wybiera jaką formę wizyty preferuje.
Bezpośrednia wizyta w Poradni zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia z dnia 16.03.2021r.
Lekarz nie może odmówić pacjentowi bezpośredniej wizyty, gdy:
- Nie wyraża zgody na teleporadę – Pacjent lub opiekun ustawowy.
- Cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
- Istnieją podejrzenia choroby nowotworowej.
- W przypadku gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
- Pacjent ma pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru.
Teleporady zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia z dnia 16.03.2021r.
Korzystanie z teleporady, w sytuacji gdy:
- Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
- Pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz posiada dokumentację medyczną.
- Pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz posiada dokumentacje medyczną.
- Pacjent potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Przez teleporadę u lekarza pacjent uzyska:
- zalecenia
- e-zwolnienia
- e-skierowania
- zlecenia na test na koronawirusa
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał).
Termin realizowania teleporady:
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie co jest weryfikowane poprzez następujące działania:
Poradnia podejmie co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut zanim zrezygnuje z kontaktu.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2021r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.