32 752 25 22  /  32 752 24 64

Kręgosłup w stresie

 

Codziennie nasz organizm narażony jest na stres, natłok obowiązków, pośpiech, niedobór snu, wypoczynku. Każdego dnia nosimy w sobie ogromną ilość spięcia, które kumuluje się w naszym ciele, mięśniach, kręgosłupie. Nadmierne napięcie w szyi powoduje, że tracimy swobodny balans głową na kręgosłupie szyjnym. Dlatego tez głowa podtrzymywana jest kosztem zwiększonego i nierównomiernego naprężenia mięśni szyi, które z kolei przenoszone jest na mięśnie grzbietu i dalej. Zbyt duży, nierównomierny nacisk, może powodować  przemieszczenie kręgów szyjnych, czego skutkiem są przewlekłe choroby gardła, migdałków czy nawet problemy logopedyczne. Jeśli występuje nadmierny ucisk na kręgi czy stawy, naturalne krzywizny kręgosłupa ulegają pogłębieniu. Brak równowagi w rozkładzie ciężaru ciała zwiększa obciążenie kończyn, a często również wywołuje nieprawidłowe ustawienie w stosunku do tułowia (powstają haluxy, skręcenia kostek, bóle kolan) a po latach sytuacja taka doprowadza do zwyrodnień.

 

Nagromadzenie napięć i utrwalenie nieprawidłowych wzorców ruchowych wpływa niekorzystnie również na psychiczne możliwości organizmu. Przyczyny dolegliwości bólowych w szyjnej części kręgosłupa mogą być różne i występować równocześnie u jednej osoby.  Bólom przeciążeniowym często towarzyszą bóle ramion, barków, rąk, zawroty głowy.  Dlatego też w myśl powiedzenia, że lepiej zapobiegać niż leczyć, powinniśmy wprowadzić działania prewencyjne dążące do tego, by kręgosłup szyjny uczynić tak stabilnym, jak jest to możliwe i tak elastycznym, jak jest to potrzebne do wykonywania codziennych czynności. W związku z tym konieczne jest:

a)  utrzymywanie właściwej postawy ciała podczas siedzenia, by nie doprowadzać do nadmiernego przeciążenia poprzez trzymanie głowy w niewłaściwej pozycji

b)  systematyczne wykonywanie ćwiczeń poprawiających jednocześnie stabilność i elastyczność kręgosłupa. Regularność w tym wypadku jest kluczowa, ponieważ kręgosłup ulega codziennym przeciążeniom a aktywność fizyczna powinna rekompensować naturalny ruch, do którego kręgosłup jest stworzony

Profilaktyka w temacie kręgosłupa szyjnego polega na:

  • ćwiczeniach poprawiających lub podtrzymujących ruchomość we wszystkich płaszczyznach ruchu
  • ćwiczeniach rozciągających przykurczone mięśnie
  • ćwiczeniach poprawiających siłę i wytrzymałość mięśni szyi i karku
  • masażach ze wskazaniem na techniki rozcierania i ugniatania

Natomiast w stanach zapalnych kręgosłupa szyjnego, z ćwiczeniami i masażem należy postępować ostrożnie, aby nie pogarszać jego stanu.

Zapobieganie i leczenie powstałych już urazów czy zmian w obrębie kręgosłupa szyjnego jest niezmiernie ważne. Szacuje się, że ból w odcinku szyjnym kręgosłupa występuje okresowo u 35-50% populacji osób dorosłych. 

Poniżej przedstawiam Państwu kilka rad dotyczących profilaktyki do samodzielnego działania. Powiększ obrazek klikając na niego (grafiki pochodzą ze strony www.zdroweplecy.com)

 

Jak zapobiegać bólom odcinka szyjnego kręgosłupa?

 

Ćwiczenia na odcinek szyjny kręgosłupa

 

 Gosia Czerwonka

trener personalny

Jeśli macie Państwo do mnie jakieś pytania, zachęcam do możliwości skontaktowania się ze mną mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W naszym Centrum skorzystasz z pomocy lekarzy różnych specjalizacji, m.in.:

  • Alergolog
  • Analiza Socjologiczna
  • Chirurg Ogólny
  • Chirurg Urazowy - Ortopeda
  • Dermatolog
  • Diabetolog
  • Dietetyk
  • Endokrynolog
  • Geriatra
  • Internista
  • Kardiolog
  • Laryngolog
  • Nefrolog
  • Neurolog
  • Pediatra
  • Poradnia Chorób Metabolicznych
  • Proktolog
  • Psychiatra
  • Psycholog
  • Psycholog - dla dzieci i młodzieży
  • Psychoterapeuta - dla dorosłych i dzieci
  • Psychoterapeuta - terapia uzależnień
  • Urolog

Czy w przychodni CPZ można zapisać się za darmo do lekarza rodzinnego?

Oczywiście! Wystarczy wypełnić deklaracje wyboru świadczeniodawcy, lekarza, pielęgniarki Podstawowej Opieki  Zdrowotnej (POZ), a następnie złożyć je w dowolnej przychodni CM UNIMED. Wzory deklaracji można otrzymać w każdej placówce CM UNIMED lub pobrać ON-LINE.

POBIERZ DEKLARACJĘ

WASZE OPINIE

W rejestracji naszej placówki masz możliwość udzielenia pisemnej opinii na nasz temat.

 

REJESTRACJA

tel. 32 752 25 22
tel. 32 752 24 64

rejestracja@cpz-med.com.pl

Czynna od poniedziałku do piątku
w godz. 7:00 - 20:00